Search This Blog

Thursday 22 March 2012

Krisis Kewangan Poket Aku dan Bank Negara Malaysia

Awal tahun 2012 permulaan yang sangat teruk, Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengeluarkan syarat kelayakan pinjaman serba baru yang memang menjahanamkan kita semua. Aku test helo bebudak bank minta tengok syarat ape yang teruk sangat tu, pergh.. kompem pasaran automotif & hartanah mencanak jatuh.

Ape yang teruk sgt? tak payah aku nak explain bebanyak, sakit tangan nak taip. cukupla aku katakan korang nak VIVA, gaji korang mestilah RM3,000 bersih kurang2. Gila kan, klu macamni punye critela, macamane la pekerje biase2 macam kite ni nak hidup? kite ni layak pakai beskel jeala.. kempunan nak pakai BMW 5series.. hahaha...

Klu bab hartanah plak, syarat baru ni buatkan ajen2, broker2 maut, pemaju, kontraktor, kaki sapu, kaki pau menangis der.. Klu nak buat graf performance tak payah nak buat tinggi2.. cukup tulis kosong garis panjang2. Test anta 10 application kat bank kompem 10 rejek pye la.

Tapi lain plak crite kalau korang ada FD 40ribu, ASB 80ribu, Saving 2juta... Yess.. korang memang layak wat pinjaman, xpayah nak susah2, lu helo jea bank, selang sejam dua kompem da approve da.. Tapi yang menjadi peliknye, diorang da banyak duit nak buat ape lagi pinjaman? yang xdok duit macam kita ni la yang mencari sgt pinjamannye.. kalau ASB adalah 10k tu pun pinjaman ASB, dalam akaun adalah sepuloh ringgit. tu pun sebab xleh wat kluar dah, klu x RM10 tu pon da arwah.

Tu aku merapu pasal pinjaman 'consumer' cer kita terbalikkan kepada "corporate", dari trend yang aku tengok tahun ni release contrak finance berpuluh juta, paling sikit belas2 juta, paling banyak ratusan juta direk masuk akaun si Mulut Buaya tu. Salah ke kalau rejek sekampeny due pastu release kat consumer sket kan ok. kite ni bukan nak minjam berjuta, setakat berpuluh ribu/ seratus lebih tupun nak wat beli rumah/kete. korang bleh kaviet umah tu, lelong klu kite xmampu bayar. ape susah kan der????

Aku nak kaitkan pulak BR1M sket. mungkinke??? :

1) BR1M, bantuan kepada rakyat disalurkan kepada lebih 60% rakyat Malaysia berjumlah Billion ringgit (yea kot).. -Kurang dah duit tabung(BNM) kita separuh-

2) Corporate case, mudah approve & release. - Zero terus Tabung ( BNM ) nun-

3) Consumer loan cut/hold selagi boleh.. - kena korek tabung (BNM) kot ada lgi seposen due, nasibla kot.-

Bagi pandangan aku la kan, kenape la tak gunekan BR1M tu untuk membantu "golongan miskin", " orang kurang upaya", & "anak-anak yatim" berikan kepada mereka 1 batu loncatan untuk mereka berjaya. barulah kita dapat menghapuskan kadar kemiskinan tegar, membantu menaikkan, merancakkan ekonomi negara. sebab peruntukan yang diberi tu tak lupus dalam satu2 masa, tapi akan menjana kepada perkembangan ekonomi yang lebih baik. yang mane gaji dah due ribu tu. cukup2la, banyak lagi manusia yang hidup dengan pendapatan 2-300 jea sebulan. yang tu la kite kene naikkan die.. aiyo..

* aku bukan pembangkang aku cuma memberi pandangan. maaf jika terksar bahase.

Asslamualaikum.

No comments:

Post a Comment